Kto najczęściej doświadcza przemocy w szkole? Raport „Bullying – perspektywa osób neuroatypowych”

  • Co piąty uczeń w Polsce postrzega siebie jako osobę neuroatypową – i znacznie częściej niż rówieśnicy doświadcza wykluczenia czy przemocy.
  • Z niewybrednymi żartami spotyka się ponad 16 proc. z nich, z izolowaniem z grupy – więcej niż 15 proc., a  z plotkami i kłamstwami – ponad 14 proc.
  • Nie brakuje też popychania czy bicia – agresja fizyczna wobec tej grupy występuje nawet pięciokrotnie częściej niż wobec kolegów neurotypowych.
  • Takie wnioski płyną z największego w Polsce badania osób neuroatypowych, obejmującego ponad 12,8 tys. uczniów z 88 szkół ponadpodstawowych.

Raport „Bullying – perspektywa osób neuroatypowych. Szkolne doświadczenia w neuroróżnorodności” powstał w ramach drugiej edycji projektu „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole”, realizowanego przez Uniwersytet SWPS, Fundację UNIQA i zespół RESQL. Jest kontynuacją badań nad przemocą rówieśniczą. Tym razem naukowcy skoncentrowali się na neuroróżnorodności w szkołach i doświadczeniach osób neuroatypowych.

Mimo że termin „neuroróżnorodność” coraz częściej pojawia się w przestrzeni edukacyjnej i społecznej, brakowało dotąd pogłębionej refleksji nad tym, jak uczniowie neuroatypowi doświadczają życia szkolnego, zwłaszcza w kontekście przemocy i relacji społecznych. Wyniki naszych badań wskazują, że neuroatypowi uczniowie są bardziej narażeni na negatywne konsekwencje szkolnych doświadczeń, a ich odmienność staje się czynnikiem ryzyka. Dlatego niezbędne jest tworzenie otoczenia, w którym różnorodność będzie traktowana jako zasób, a nie źródło problemów – mówi dr Piotr Rycielski, psycholog z Uniwersytetu SWPS, współautor badania i systemu RESQL.

Badanie przeprowadzono wśród 12 834 uczniów z 88 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, które przystąpiły do projektu „Przerwij krąg przemocy” w 2024 r. i wdrożyły system RESQL – narzędzie do rozwiązywania problemów z przemocą rówieśniczą. Jest to o tyle istotne dla wyników, że nauczyciele z tych szkół mają świadomość istnienia problemu bullyingu i starają się mu przeciwdziałać.

Co piąty uczeń deklaruje neuroatypowość

Neuroróżnorodność to pojęcie, które ma coraz większe znaczenie w debacie publicznej. Wskazuje na naturalne zróżnicowanie w sposobie funkcjonowania układu nerwowego, przetwarzania informacji o otoczeniu i innych osobach czy reagowania na bodźce. Podkreśla zróżnicowanie, unika natomiast kontekstu formalnej diagnozy klinicznej i medykalizacji terminu.

Wśród uczniów, tak jak w całym społeczeństwie, są osoby neuroatypowe, czyli takie, których układy nerwowe działają w nieco odmienny sposób. To nie tylko uczniowie z ADHD, w spektrum autyzmu czy z dysleksją, ale także np. tacy, którzy źle reagują na hałas czy przebodźcowanie. Aż 22 proc. badanych uczniów przyznało, że może należeć do osób neuroatypowych.

Neuroatypowość to nie przeszkoda, lecz inny sposób doświadczania świata. Nie powinna prowadzić do wykluczenia, lecz inspirować do większej empatii. W Fundacji UNIQA, wspólnie z naszymi partnerami, aktywnie działamy na rzecz budowania szkół, w których każde dziecko – niezależnie od tego, jak odbiera rzeczywistość – może czuć się bezpieczne, rozumiane i wspierane. Realizujemy programy, które pomagają nauczycielom i rodzicom tworzyć środowisko otwarte na różnorodność i wrażliwość. Wierzymy, że tylko w atmosferze akceptacji i zrozumienia dzieci mają szansę w pełni rozwinąć swój potencjał – mówi Agnieszka Durst-Wilczyńska, prezeska Fundacji UNIQA.

Co ciekawe, w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców uczniowie znacznie częściej deklarują neuroatypowość (27,1 proc.) niż w mniejszych miejscowościach. Podobnie jest w przypadku deklaracji niebinarności (6,8 proc. w dużych miastach, podczas gdy średnia z badania w całym kraju wynosi 5,2 proc.).

Kopanie, bicie, wykluczanie

Z badania wynika, że uczniowie neuroatypowi doświadczają przemocy relacyjnej czterokrotnie częściej, a przemocy fizycznej nawet pięciokrotnie częściej niż ich bardziej typowi rówieśnicy. Przykładowo z nieprzyjemnymi żartami na swój temat spotkało się 16,5 proc. neuroatypowych nastolatków w porównaniu do 4,8 proc. pozostałych; z wykluczaniem z grupy odpowiednio – 15,3 proc. i 3,8 proc.; rozpuszczaniem plotek – 14,4 proc. i 3,9 proc.; zabieraniem rzeczy – 9,7 proc. i 3,4 proc.

Widząc trudną sytuację osób neuroatypowych, cieszę się, że system RESQL może przyczynić się do poprawy ich sytuacji. Spójrzmy np. na takie zachowanie jak bicie i kopanie – w populacji w normie codziennie doświadcza takich zachowań 2 proc. uczniów, jednak wśród neuroatypowych aż 8 proc. Natomiast w szkołach, które nie wdrożyły systemu RESQL, bicia i kopania doświadcza 5,6 proc. dzieci w normie i aż 24,8 proc. uczniów neuroatypowych – mówi Krzysztof Rzeńca, prezes zarządu spółki RESQL.

Z badania wynika także, że uczniowie neuroatypowi są bardziej wyczuleni na reakcje nauczycieli i często mają poczucie, że doświadczają z ich strony działań o charakterze przemocowym. Częściej niż neurotypowi koledzy zauważają stosowanie obraźliwych słów ze strony pedagoga (24 proc. vs. 12 proc.) czy wyśmiewanie na forum grupy (30 proc. vs. 15 proc.).

Samotność – drugie oblicze neuroróżnorodności

Alarmujące są też dane dotyczące samotności osób neuroatypowych. 18,4 proc. z nich nie ma bliskiego przyjaciela.

Przekłada się to na poczucie wyobcowania – nastolatki doświadczające uczucia głębokiej, wewnętrznej pustki to 5 proc., ale w grupie neuroatypowych to już 27,8 proc. – prawie sześć razy więcej! Podobnie, gdy spojrzymy na poczucie bycia odrzuconym przez grupę – 3,2 proc. w populacji w normie ma takie poczucie, a  w populacji neuroatypowych to już 19,5 proc.! Samotność to drugie oblicze neuroróżnorodności, czas coś z tym zrobić – mówi dr Radosław Kaczan, psycholog z Uniwersytetu SWPS i zespołu RESQL, współautor badania.

Brak energii, smutek i bóle głowy

Autorzy badania przyjrzeli się także samopoczuciu uczniów neuroatypowych. Okazuje się, że znacznie częściej niż klasowi koledzy zmagają się oni z brakiem energii, doświadczają depresji czy odczuwają takie somatyczne objawy stałego napięcia, jak bóle brzucha, bóle głowy, nudności, drętwienie kończyn.

Chciałbym szczególnie zwrócić uwagę na problem zdrowia psychicznego i dobrostanu osób neuroatypowych. Ta grupa znacznie częściej doświadcza np. bólów głowy (41 proc. vs. 18,7 proc. u osób w normie) czy bólów pleców (48,7 proc. vs. 26 proc.). Częściej też deklaruje stany lękowe (45,6 proc. vs. 10 proc.), trudności z zasypianiem (50,7 proc. vs. 22,4 proc.). Jest to więc grupa wymagająca pomocy. Psychoedukacja, wsparcie emocjonalne, zasady higieny psychicznej – to pilnie potrzebna „apteczka pierwszej pomocy” – wskazuje dr Piotr Rycielski.

Rekomendacje: psychoedukacja i wsparcie emocjonalne

Twórcy raportu nie tylko diagnozują problem, ale także wskazują na rozwiązania, które mogłyby poprawić sytuację uczniów neuroatypowych i niebinarnych. Proponują, by poświęcać im większą uwagę i okazywać wsparcie emocjonalne.

Widzimy, że dzieci i młodzież, które funkcjonują inaczej niż większość – na przykład poprzez neuroatypowość – częściej spotykają się z przemocą rówieśniczą. Dlatego tak ważne jest, żeby szkoła i bliskie otoczenie nie tylko reagowało, ale przede wszystkim zapobiegało takim sytuacjom. Edukacja i rozmowy pomagają lepiej rozumieć siebie i innych, co daje im większą odporność emocjonalną w trudnych momentach. Zaś wsparcie emocjonalne – pomaga przetrwać trudne chwile. W Fundacji UNIQA prowadzimy programy edukacyjne, warsztaty i działania prewencyjne, które pomagają uczniom, nauczycielom i rodzicom lepiej rozumieć neuroatypowość i wspólnie budować bardziej empatyczne środowisko szkolne – mówi Piotr Lipa, członek rady Fundacji UNIQA, członek zarządu UNIQA w Polsce.

Psycholożka dr hab. Małgorzata Wójcik, prof. USWPS, współautorka systemu RESQL, zwraca uwagę na budowanie przyjaznego klimatu w szkole. – Dobra klasa to taka, w której obowiązują jasne zasady, różnorodność jest traktowana jako wartość, a nauczyciel elastycznie dostosowuje metody pracy do potrzeb uczniów. Taki klimat sprzyja wszystkim – zwiększa dobrostan, zmniejsza liczbę konfliktów oraz wzmacnia zaangażowanie i motywację do nauki. Dlatego nie tylko badamy doświadczenia osób neuroatypowych, lecz także tworzymy narzędzia wspierające wychowawców w zarządzaniu grupą i budowaniu pozytywnej atmosfery w klasach, do których uczęszczają uczniowie i uczennice o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych – podkreśla prof. Małgorzata Wójcik.

Autorzy raportu zalecają szkołom korzystanie z systemu RESQL. Narzędzie to wspiera wychowawców w zarządzaniu grupą i budowaniu pozytywnej atmosfery w klasach, do których uczęszczają uczniowie i uczennice o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Dzięki RESQL możliwe jest deeskalowanie przemocy rówieśniczej i łagodzenie zaognionej sytuacji w szkole. Dziś ten system działa już w ponad 525 szkołach i obejmuje 240 tys. uczniów. Dzięki akcji Uniwersytetu SWPS, Fundacji UNIQA i RESQL „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole” bezpłatnie wdrożyło go 200 szkół w całym kraju.

Raport „Bullying – perspektywa osób neuroatypowych. Szkolne doświadczenia w neuroróżnorodności” jest do pobrania na stronie.

Raport jest kontynuacją badań nad przemocą rówieśniczą, których pierwszą edycją było badanie „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”.


UNIQA Polska

Spółki UNIQA w Polsce mają wszechstronną ofertę dla osób prywatnych, małych, średnich i dużych firm, ich pracowników oraz dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, a także biur podróży. UNIQA jest liderem w ubezpieczeniach majątku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych w Polsce. Na koniec 2024 roku przypis składki zakładów ubezpieczeń działających pod marką UNIQA wyniósł ponad 5,5 mld zł. Wypłaciły w tym czasie poszkodowanym 3 mld zł w roszczeniach i świadczeniach. Obsługują 7,5 mln klientów i ubezpieczają 90 tys. firm w Polsce. Z kolei UNIQA TFI i UNIQA PTE na koniec 2024 roku zarządzały aktywami o łącznej wartości 18,3 mld zł. Produkty UNIQA klient może kupić w dogodnym dla siebie miejscu: u agentów, brokerów, przez Internet, telefon oraz za pośrednictwem partnerów. Zakłady ubezpieczeń działające w Polsce pod marką UNIQA powstały w wyniku konsolidacji kilku firm ubezpieczeniowych, których obecność na polskim rynku sięga ponad 30 lat. Sama marka UNIQA jest obecna w Polsce od ponad 20 lat. Inwestorem strategicznym spółek jest europejski holding ubezpieczeniowy o austriackich korzeniach - UNIQA Insurance Group AG.

Więcej informacji: www.uniqa.pl

Grupa UNIQA

Grupa UNIQA należy do czołowych grup ubezpieczeniowych na rynkach w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej. Ponad 21 tysięcy pracowników oraz wyłącznych współpracowników obsługuje 17 mln klientów. UNIQA jest drugą co do wielkości grupą ubezpieczeniową w Austrii z ok. 21-proc. udziałem w rynku. Jest obecna w 14 krajach w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. Albanii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech, w Kosowie, Macedonii Północnej, Czarnogórze, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji oraz Ukrainie. Do Grupy UNIQA należą również spółki ubezpieczeniowe w Szwajcarii i Liechtensteinie.

Więcej informacji: www.uniqagroup.com


Załączniki do pobrania

Kontakt dla mediów