Przemoc rówieśnicza w szkołach ponadpodstawowych. Nowy raport Uniwersytetu SWPS, RESQL i Fundacji UNIQA

  • 62 proc. uczniów polskich szkół ponadpodstawowych doświadcza przemocy rówieśniczej przynajmniej czasami, a 60,9 proc. było jej świadkami w ostatnich miesiącach – wynika z najnowszego raportu „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”, opracowanego przez Uniwersytet SWPS, RESQL i Fundację UNIQA.
  • Przeciętnie w każdej klasie jest osoba która, doświadcza bullyingu regularnie, przynajmniej raz w tygodniu.
  • Jednocześnie, niemal co czwarty uczeń (24 proc.) deklaruje wysokie bądź bardzo wysokie poczucie osamotnienia.
  • Raport przygotowano w ramach projektu „Przerwij krąg przemocy”. W poniedziałek, 7 kwietnia, wystartowała rekrutacja dla szkół do jego drugiej edycji.

Badanie potwierdza, że przemoc rówieśnicza w szkołach ponadpodstawowych przybiera przede wszystkim formę przemocy psychicznej. Najczęstsze przejawy to nieprzyjemne żarty i kpiny – doświadcza ich 23,5 proc. uczniów, rozpuszczanie plotek i kłamstw – 19,5 proc., a także wykluczanie z grupy – 18 proc. Przemoc fizyczna, choć rzadsza, także występuje, jednak psychologiczne skutki dręczenia są równie poważne, niezależnie od jego formy.

Przemoc rówieśnicza stanowi dziś poważny problem w polskich szkołach. Dostrzeżenie jej śladów, szczególnie, gdy przybiera formę przemocy psychicznej, wymaga szczególnej uważności i troski od dorosłych. Często towarzyszy jej poczucie izolacji, dlatego warto zwracać uwagę na zmiany w zachowaniu młodych ludzi, w ich codziennym funkcjonowaniu w szkole i poza nią. Dużą rolę do odegrania mają tu zarówno rodzice czy opiekunowie, jak i nauczyciele. Wierzę, że dzięki naszemu wspólnemu zaangażowaniu jesteśmy w stanie ograniczać ryzyko występowania przemocy rówieśniczej. Do tego jednak potrzebna jest świadomość i narzędzia, które oferujemy w ramach projektu – mówi Piotr Lipa, członek Rady Fundacji UNIQA.

Prawie 58 proc. uczniów deklaruje, że było ofiarą przemocy rówieśniczej sporadycznie, czyli od czasu do czasu, a blisko 4 proc. jest dręczonych codziennie. Jednocześnie w badaniu Uniwersytetu SWPS, RESQL i Fundacji UNIQA prawie 35 proc. uczniów przyznało, że sami stosowali przemoc, ponad 60 proc. było jej świadkami.

Chciałbym przestrzec wszystkich przed lekceważeniem najpowszechniejszej formy przemocy wśród dzieci, czyli przemocy relacyjnej. Subtelna i mało widoczna, można nazwać ją przemocą „w białych rękawiczkach”, ale ból, jaki wywołuje u dzieci, jest podobny do bólu wywoływanego przez agresję fizyczną. Choć „krew się nie leje”, to jednak dzieci doświadczają bólu podobnego, co np. przy uderzeniu. W badaniach uczniowie często deklarują, że woleliby doświadczyć pobicia niż wykluczenia przez grupę czy klasę. Nauczyciele i rodzice powinni zwracać baczną uwagę na tę formę przemocy – zaznacza dr Piotr Rycielski, współautor systemu RESQL i współautor badania.

Czynniki wpływające na przemoc rówieśniczą

Z raportu wynika, że wielkość szkoły, miejscowości czy wyniki egzaminów maturalnych nie mają istotnego wpływu na poziom przemocy rówieśniczej. Oznacza to, że bullying jest problemem ogólnosystemowym, a nie zależnym od specyfiki pojedynczej placówki. Znacznie większe znaczenie ma klimat w klasie. Szkoły, w których uczniowie czują się wspierani i zintegrowani, w mniejszym stopniu doświadczają przemocy. Z kolei klasy charakteryzujące się wzajemnym dokuczaniem i brakiem wsparcia są bardziej narażone na występowanie przemocy.

Raport „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych” wskazuje na silny związek między poczuciem osamotnienia a doświadczeniem przemocy. Uczniowie, którzy czują się wykluczeni z grupy , są bardziej narażeni na przemoc rówieśniczą. Aż 24 proc. badanych uczniów zgłasza wysoki poziom samotności, a ponad 600 osób deklarujebardzo wysokie poczucie samotności..

Uczniowie pozbawieni bliskich relacji rówieśniczych znacznie częściej stają się ofiarami bullyingu, mogą być zatem w grupie podwyższonego ryzyka. To jasno pokazuje, że skuteczna prewencja przemocy rówieśniczej nie może ograniczać się wyłącznie do reagowania na pojedyncze incydenty. Niezwykle istotne jest tworzenie w szkołach środowiska, które sprzyja budowaniu relacji, wzmacnia poczucie przynależności i bezpieczeństwa emocjonalnego. Ważne, by dbać o relacje pomiędzy uczniami i zapewnić im realne możliwości nawiązywania przyjaźni. Hipoteza ochronnej przyjaźni wskazuje, że wspierająca grupa rówieśnicza nie tylko zmniejsza ryzyko stania się ofiarą – bo przyjaciele mogą stanąć w obronie i sprzeciwić się agresorowi – ale także ogranicza motywację do bycia sprawcą. W przyjaznej grupie maleje potrzeba zdobywania popularności za wszelką cenę – podkreśla dr hab. Małgorzata Wójcik z Uniwersytetu SWPS, współautorka systemu RESQL.

Nauczyciel kluczowym czynnikiem ochronnym

Raport podkreśla, że rola nauczycieli w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej jest kluczowa. Badanie wykazało, że nauczyciele wykazujący troskę i zainteresowanie uczniami redukują ryzyko bullyingu w swoich klasach.

– Wspierający nauczyciel to nie tylko osoba, która reaguje na przemoc, ale przede wszystkim ktoś, kto buduje atmosferę wzajemnego szacunku. To właśnie w takich klasach ryzyko przemocy można znacznie ograniczyć. W naszym programie dajemy narzędzia nie tylko w sytuacji, gdy do przemocy już dojdzie, ale też podpowiadamy, jak jej zapobiegać, budując przyjazne środowisko w społeczności szkolnej – podkreśla Agnieszka Durst-Wilczyńska, prezeska Fundacji UNIQA.

Eksperci podkreślają, że zapobieganie  przemocy rówieśniczej musi obejmować systemowe podejście, obejmujące monitoring sytuacji w szkołach i wprowadzenie jasnych procedur interwencyjnych. Kluczowe rekomendacje raportu obejmują:

  • obowiązkowy system monitorowania i reagowania – każda szkoła powinna posiadać narzędzia umożliwiające szybkie identyfikowanie przypadków bullyingu i skuteczną pomoc uczniom,
  • szkolenia dla nauczycieli – rozwijanie umiejętności budowania bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie,
  • edukacja rówieśnicza i działania integracyjne – budowanie postaw empatii i współpracy wśród uczniów.

Liczę, że raport ten stanie się źródłem zarówno wiedzy, jak i inspiracji do działań mających na celu dostrzeżenie, zrozumienie i przeciwdziałanie bullyingowi. Niezwykłe jest to, jak bardzo my, dorośli, bagatelizujemy to zjawisko nie pamiętając, z jak wielkim dramatem może ono się wiązać. Walczymy dzielnie z mobbingiem w pracy, z przemocą w małżeństwie, a zapominamy, by zadbać o najmłodszych – podkreśla Łukasz Skorupski, koordynator projektu, dyrektor kreatywny Uniwersytetu SWPS.

„Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych” to pierwszy raport w ramach cyklicznych badań dotyczących przemocy rówieśniczej w Polsce. Będzie publikowany dwa razy w roku, by śledzić dynamikę zjawiska i oceniać skuteczność działań prewencyjnych. W badaniu wzięło udział 18 590 uczniów z 96 szkół, które przystąpiły do projektu „Przerwij krąg przemocy” w roku 2024 i wdrożyły system RESQL. Anonimowe kwestionariusze dystrybuowane drogą elektroniczną były wypełniane na koniec semestru zimowego w roku szkolnym 2024/2025.

Startuje kolejna edycja programu „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole”

Uniwersytet SWPS, Fundacja UNIQA oraz zespół RESQL znów połączyli siły w projekcie „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole”. Głównym jego celem jest wdrożenie systemu RESQL w 100 szkołach podstawowych i średnich. Placówki mogą zgłaszać chęć udziału na dedykowanej stronie projektu, tam również odbędzie się głosowanie, które wyłoni ostateczną setkę wybranych szkół. Zorganizowane zostaną także webinary dla rodziców, nauczycieli i młodzieży oraz szereg działań komunikacyjnych mających na celu nagłośnienie problemu.

Na zgłoszenia do programu organizatorzy czekają do 25 kwietnia 2025 roku. Udział w nim mogą wziąć szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (licea i technika). Szkołę może zgłosić każdy – nauczyciel, dyrektor szkoły, uczeń lub rodzic. Do zgłoszenia niezbędna jest zgoda oraz formularz podpisany przez dyrekcję placówki.

W dniach 28 kwietnia – 5 maja 2025 odbędzie się etap głosowania. Głos na szkołę można oddać raz dziennie i może to zrobić każdy. Pierwszych 100 szkół z największą liczbą głosów (mierzoną w stosunku do całkowitej liczby uczniów w placówce) otrzyma od nas możliwość wdrożenia pakietu RESQL bezpłatnie. Formularz zgłoszeniowy oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie projektu.

 


UNIQA Polska

Spółki UNIQA w Polsce mają wszechstronną ofertę dla osób prywatnych, małych, średnich i dużych firm, ich pracowników oraz dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, a także biur podróży. UNIQA jest liderem w ubezpieczeniach majątku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych w Polsce. Na koniec 2024 roku przypis składki zakładów ubezpieczeń działających pod marką UNIQA wyniósł ponad 5,5 mld zł. Wypłaciły w tym czasie poszkodowanym 3 mld zł w roszczeniach i świadczeniach. Obsługują 7,5 mln klientów i ubezpieczają 90 tys. firm w Polsce. Z kolei UNIQA TFI i UNIQA PTE na koniec 2024 roku zarządzały aktywami o łącznej wartości 18,3 mld zł. Produkty UNIQA klient może kupić w dogodnym dla siebie miejscu: u agentów, brokerów, przez Internet, telefon oraz za pośrednictwem partnerów. Zakłady ubezpieczeń działające w Polsce pod marką UNIQA powstały w wyniku konsolidacji kilku firm ubezpieczeniowych, których obecność na polskim rynku sięga ponad 30 lat. Sama marka UNIQA jest obecna w Polsce od ponad 20 lat. Inwestorem strategicznym spółek jest europejski holding ubezpieczeniowy o austriackich korzeniach - UNIQA Insurance Group AG.

Więcej informacji: www.uniqa.pl

Grupa UNIQA

Grupa UNIQA należy do czołowych grup ubezpieczeniowych na rynkach w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej. Ponad 21 tysięcy pracowników oraz wyłącznych współpracowników obsługuje 17 mln klientów. UNIQA jest drugą co do wielkości grupą ubezpieczeniową w Austrii z ok. 21-proc. udziałem w rynku. Jest obecna w 14 krajach w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. Albanii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech, w Kosowie, Macedonii Północnej, Czarnogórze, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji oraz Ukrainie. Do Grupy UNIQA należą również spółki ubezpieczeniowe w Szwajcarii i Liechtensteinie.

Więcej informacji: www.uniqagroup.com


Załączniki do pobrania

Kontakt dla mediów