UNIQA Polska: wzrost w ubezpieczeniach majątkowych
- Prawie 870 mln zł składki przypisanej zebrała UNIQA w Polsce po trzech kwartałach 2015 r.
- Zysk brutto liczony wg MSR wyniósł 50 mln zł i był aż o 53 proc. wyższy niż przed rokiem
- Spółki UNIQA w Polsce rosną w segmencie ubezpieczeń majątkowych oraz życiowych ze składką regularną
UNIQA Polska zebrała w ciągu dziewięciu miesięcy 2015 r. prawie 870 mln zł składki przypisanej (I-IX 2014: 992,2 mln zł). To o 12 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek nie dotyczy jednak wszystkich linii biznesowych. UNIQA z sukcesem rozwija sprzedaż ubezpieczeń korporacyjnych, dla sektora mieszkalnictwa, a także życiowych ze składką regularną (zarówno indywidualnych, jak i grupowych). Strategia rozwoju rentownych linii biznesowych w połączeniu ze zmianą struktury portfela (zmniejszenie udziału ubezpieczeń komunikacyjnych) oraz aktywnym zarządzaniem kosztami i dostosowywaniem ich poziomu do sprzedaży pozytywnie przekłada się na wynik finansowy. Zysk brutto liczony według międzynarodowych standardów rachunkowości wyniósł 50 mln zł (I-IX 2014: 32,7 mln zł) i był o 53 proc. wyższy niż przed rokiem.
- Ostatnie miesiąca to bardzo intensywny czas dla UNIQA. Przechodzimy prawdziwą rewolucję. Zmieniamy procesy, strukturę sprzedaży i wprowadzamy innowacyjne rozwiązania – mówi Andrzej Jarczyk, prezes spółek UNIQA w Polsce.
W ostatnim czasie UNIQA wprowadziła nowy system obsługi zapytań ubezpieczeniowych, rozpoczęła proces elektronicznej archiwizacji dokumentów oraz czyszczenia portfela produktów z produktów nierentownych i koncentracji na produktach wystandaryzowanych, dostosowanych do potrzeb klienta.
- Przebudowaliśmy sieć sprzedaży tak by jej struktura była bardziej przejrzysta. Odciążyliśmy nasze oddziały od wszystkich administracyjnych czynności, by mogły skoncentrować się wyłącznie na sprzedaży. Zakończyliśmy projekt rozwoju Portalu Obsługi Sprzedaży – POS 2.0. Przekształciliśmy system kalkulujący składki w nowoczesny portal codziennej pracy pośrednika. Rewolucyjnym rozwiązaniem na rynku jest również wdrożenie polisy elektronicznej, która łączy tradycyjną sprzedaż agencyjną z directem. I tym samym oszczędza czas agenta i klienta – tłumaczy Andrzej Jarczyk.
Jak dodaje, UNIQA od kilku miesięcy intensywnie pracuje też nad dostosowaniem wszystkich produktów i systemów do zmian ustawowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r., a wynikają z nowelizacji ustawy ubezpieczeniowej.
UNIQA TU
UNIQA Towarzystwu Ubezpieczeń udało się powiększyć przypis z ubezpieczeń majątkowych o 2 proc. w ciągu dziewięciu miesięcy 2015 r. Stało się tak głównie dzięki pozyskaniu nowych klientów w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych, a także dzięki wzrostowi w ubezpieczeniach dla sektora mieszkalnictwa.
- Od początku podkreślamy, że nie uczestniczymy w wojnie cenowej w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Co więcej systematycznie podnosimy ceny tych ubezpieczeń. Tym bardziej cieszą decyzje innych graczy na rynku, którzy w ostatnich tygodniach także zdecydowali się na wzrosty cen ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Andrzej Jarczyk, prezes spółek UNIQA w Polsce. - Walczymy o sprzedaż w liniach rentownych, takich jak ubezpieczenia korporacyjne czy dla sektora mieszkalnictwa. W efekcie notujemy głębsze od konkurencji spadki sprzedaży w komunikacji, ale za to rośniemy na kurczącym się rynku majątkowym – dodaje.
UNIQA stara się utrzymywać ceny ubezpieczeń komunikacyjnych na poziomie zapewniającym pokrycie ryzyka ubezpieczeniowego – w efekcie składka przypisana z tej linii biznesu spadła po 9 miesiącach o 14,5 proc. Systematycznie maleje również – zgodnie z przyjętą strategią - udział ubezpieczeń komunikacyjnych w składce przypisanej. Po 3 kwartałach 2015 r. wyniósł już tylko 43,9 proc., wobec 47,4 proc. rok wcześniej.
Łącznie składka przypisana brutto spółki majątkowej za 3 kwartały 2015 r. wyniosła 756,6 mln zł (I-IX 2014: 818,1 mln zł) i była niższa o 7,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r. Spadek ten wynika przede wszystkim ze zmniejszenia sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych.
Spadająca sprzedaż powoduje, że spółka dużo uwagi poświęca kosztom prowadzonej działalności. Koszty akwizycji i administracji były w pierwszych 9 miesiącach tego roku niższe o 24,8 mln zł, co oznacza spadek o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Ścisła kontrola kosztów w połączeniu z lepszą struktura portfela ubezpieczeń sprawiła, że UNIQA TU zamknęła trzy kwartały 2015 r. zyskiem brutto liczonym wg MSR na poziomie 45,6 mln zł w porównaniu z 29,3 mln zł osiągniętymi rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 55,6 proc.
- Szczególnie cieszy nas poprawa wyniku technicznego po trzech kwartałach tego roku w stosunku do trzech kwartałów 2014 r. – podkreśla prezes UNIQA Polska.
UNIQA TU na Życie
UNIQA TU na Życie w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. dynamicznie rozwijała sprzedaż produktów ze składką regularną przy jednoczesnej redukcji poziomu składki z produktów ze składką jednorazową. Łączna wartość składki przypisanej w okresie styczeń-wrzesień 2015 r. wyniosła 113,1 mln zł (I-IX 2014: 174,1 mln zł).
Wzrost przypisu składki regularnej w analizowanym okresie wyniósł 4,9 proc., co oznacza przypis w kwocie 82,6 mln zł (I-IX 2014: 78,7 mln zł). Największe tempo wzrostu - 63,5 proc. można było zaobserwować w przypadku indywidualnych ubezpieczeń na życie, ale także ubezpieczeń grupowych - 6,2 proc. i ubezpieczeń typu unit-linked - 2,2 proc.
- Stawiamy na rozwój typowo ochronnych prostych produktów życiowych. W pierwszych miesiącach nowego roku zaoferujemy nowe innowacyjne ubezpieczenia indywidualne oraz skierowane do małych firm – mówi Andrzej Jarczyk.
Produkty ze składką jednorazową przyniosły spółce 30,6 mln zł przypisu w okresie styczeń-wrzesień 2015 r. (I-IX 2014: 95,4 mln zł). Zmniejszenie składki jednorazowej dla UNIQA TU na Życie wynika głównie z zaprzestania sprzedaży produktów typu „polisolokata” oraz niższej w odniesieniu do analogicznego okresu poprzedniego roku sprzedaży produktów typu unit-linked ze składką jednorazową.
Zysk finansowy brutto UNIQA TU na Życie w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wyniósł 4,4 mln zł (liczony wg MSSR), wobec 3,4 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Na dzień 30 września 2015 r. zarówno UNIQA TU, jak i UNIQA TU na Życie spełniały wszelkie wymogi ustawowe w zakresie wypłacalności.