Powstał mural w ramach UNIQA Art Łódź

  • Etam Cru i Robert Proch to kolejni artyści tworzący w ramach projektu UNIQA Art Łódź realizowanego przez Łódzkie Centrum Wydarzeń we współpracy z UNIQA
  • Dzięki współpracy trójki artystów powstał ogromny mural w centrum Łodzi
  • Kolejne dwie realizacje w ramach projektu powstaną we wrześniu

UNIQA Art Łódź to projekt miejski, realizowany przez Łódzkie Centrum Wydarzeń, którego sponsorem głównym jest UNIQA. W ramach projektu w przestrzeni miejskiej powstaną prace sześciu międzynarodowych artystów. Najnowszą realizacją jest mural trójki artystów – grupy Etam Cru i Roberta Procha.

UNIQA Art Łódź to międzynarodowy projekt artystyczny w przestrzeni publicznej Łodzi. Celem przedsięwzięcia jest powstawanie nowoczesnych obiektów artystycznych, które na stałe, bądź tymczasowo, wpiszą się w krajobraz miasta.

Pierwszym artystą, który został zaproszony do projektu UNIQA Art Łódź był Lump, artysta ze Szczecina, absolwent poznańskiej ASP. Stworzył cykl 6 instalacji artystycznych wykorzystujących słupy plakatowe przy ul. Piotrkowskiej. Najnowszą realizacją jest mural trójki artystów – Grupy Etam i Roberta Procha, który powstał w centrum Łodzi, przy słynnej OFF Piotrkowskiej (przy ul. Roosevelta 18).

Grupa Etam - Mateusz Gapski i Przemek Blejzyk, w środowisku bardziej znani jako Bezt i Sainer -  to autorzy najbardziej znanych łódzkich murali – „Babci z kurką” przy al. Politechniki oraz „Dziewczyny” i turkusowego „Słonia” przy ul. Uniwersyteckiej. W Łodzi, do której wrócili teraz po 3 latach, jest w sumie sześć ich prac. Także Robert Proch (Tone) gościł już w Łodzi, dwukrotnie.

- Choć w projekcie UNIQA Art Łódź odchodzimy od klasycznych murali, ściana na terenie parkingu OFF Piotrkowska ma niesamowity rozmiar i znakomitą lokalizację. Obok niej, ulicą Sienkiewicza przejeżdżają codziennie tysiące osób, nie wspominając o osobach, które po prostu odwiedzają „Offa”. Mając to na uwadze, uznaliśmy, że do pracy w tak szczególnym miejscu powinniśmy zaprosić wyjątkowych artystów – mówi Michał Bieżyński, dyrektor artystyczny projektu UNIQA Art Łódź.

Wybór był oczywisty – Grupa Etam. Absolwenci łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, artyści, których międzynarodowa sława rodziła się w Łodzi, autorzy sześciu łódzkich murali, w tym tych najbardziej znanych, a obecnie malarze, których realizacje można spotkać już m.in. w takich miejscach jak Dubaj, Australia, Nowa Zelandia, Hawaje czy różne państwa w Europie. Dodatkowo do współpracy udało się zaprosić Roberta Procha, absolwenta Wydziału Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu – jednego z najważniejszych malarzy wielkoformatowych w Polsce.

- Biorąc pod uwagę rangę oraz poziom artystyczny, współpraca tych trzech twórców sprawi, iż będzie to najprawdopodobniej jedna z najciekawszych realizacji muralowych w tym roku na świecie – dodaje Michał Bieżyński.

Choć powierzchnia „płótna” była ogromna – prawie 700 m2, prace nad muralem trwały 8 dni.

- Mural jest utrzymany w stonowanych barwach, a kolory skupione są głównie pośrodku kompozycji. Obraz jest zderzeniem dwóch form – statycznego przedstawienia Grupy Etam, którzy odpowiedzialni są za postać mężczyzny oraz martwą naturę leżącą na stole, z dynamicznym wyobrażeniem psa, utrzymanym w typowej dla Roberta Procha stylistyce. Bazując na doświadczeniach animacyjnych, w pracach Procha podstawowym pierwiastkiem kompozycji jest ruch, którego poszczególne sekwencje multiplikuje, modyfikuje i przetwarza w odpowiedni sposób. Jednym z głównych źródeł inspiracji artysty jest malarstwo znakomitego irlandzkiego malarza Francisa Bacona – dodaje dyrektor artystyczny projektu. 

Od lipca do listopada w ramach UNIQA Art Łódź w różnych punktach miasta powstaną:

  • instalacje przestrzenne, wykorzystujące słupy teatralne – Lump (Polska)
  • mural – Grupa Etam oraz Robert Proch (Polska)
  • wielokolorowa instalacja z brezentu – Crystal Wagner (USA)
  • mural z wykorzystaniem ceramiki, szkła i elementów lustrzanych – Mona Tusz (Polska)
  • instalacja z książek – Alicia Martin (Hiszpania)
  • rzeźba – Daniel Kaliński i Tomasz Górnicki (Polska)

We wrześniu przy skrzyżowaniu ul. Piotrkowskiej z Więckowskiego, na fasadzie budynku nr 29 powstanie ogromna instalacja autorstwa Crystal Wagner ze Stanów Zjednoczonych. Zaprojektowano ją tak, aby sprawiała wrażenie „pożerania” budynku. Instalacja zostanie stworzona ze specjalnych modułów z metalowej siatki, do których przymocowane będą różnokolorowe sztuczne materiały.

W tym miesiącu powstanie także specjalna praca artystki z Katowic – Mony Tusz. Jej realizacja będzie wykorzystywać farbę, ale jej podstawowym wyróżnikiem staną się elementy dodatkowe. Artystka chce zatopić w murze różnorodne materiały – ceramikę, szkło, fragmenty lustrzane. Sprawi, że faktura samego obrazu będzie zróżnicowana, a praca będzie bardziej zbliżona do płaskorzeźby niż do muralu. To pierwsza tego typu praca w Łodzi.

- Praca Mony Tusz ma szczególne znaczenie dla nas. Powstanie bowiem na ponad 30-metrowym murze przy siedzibie UNIQA, przy ulicy Gdańskiej w Łodzi – mówi Katarzyna Ostrowska, dyrektor Departamentu Marketingu i PR UNIQA.

Projekt UNIQA Art Łódź to także wielkoformatowa instalacja z książek autorstwa hiszpańskiej artystki z Hiszpanii Alicii Martin. A także dzieło dwóch artystów z Polski. Daniel Kaliński i Tomasz Górnicki na jednej ze ścian w Łodzi na stałe przymocują wielkoformatową rzeźbę.


UNIQA Polska

UNIQA w Polsce reprezentują spółki UNIQA TU oraz UNIQA TU na Życie, oferujące ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne i życiowe, zarówno dla klientów indywidualnych, jak też instytucjonalnych. Majątkowe towarzystwo UNIQA zajmuje 6. pozycję na rynku ubezpieczeniowym pod względem wysokości składki przypisanej. Jest też liderem w ubezpieczeniach majątku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych Polsce. Ubezpiecza 50 proc. spółdzielni mieszkaniowych, 40 proc. wspólnot mieszkaniowych w Polsce oraz 500 tys. mieszkań. Życiowe towarzystwo UNIQA jest z kolei jednym z najdynamiczniej rosnących na rynku. Dzięki rozbudowanej sieci sprzedaży oraz zaangażowaniu ponad 3000 agentów UNIQA jest blisko klientów, zapewniając im profesjonalne doradztwo i pomoc w wyborze ubezpieczenia. Produkty UNIQA można kupić zarówno w ramach sieci wyłącznej, składającej się ze 130 placówek, jak też w multiagencjach oraz u brokerów i dealerów samochodowych. W 2016 roku UNIQA uzyskała tytuł Instytucja Roku 2015 nadany przez niezależny portal MojeBankowanie.pl oraz Wybór konsumenta. UNIQA jest  laureatem konkursu Solidny Pracodawca. W 2014 r. otrzymała również nagrody m.in.: Laur Konsumenta – Odkrycie Roku 2014,  Najwyższa Jakość Quality International czy Certyfikat „Dobra Polisa”. Inwestorem strategicznym spółek jest europejski holding ubezpieczeniowy o austriackich korzeniach - UNIQA Insurance Group AG. Więcej informacji: www.uniqa.pl

Grupa UNIQA

Grupa UNIQA należy do czołowych grup ubezpieczeniowych na rynkach w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej. 40 spółek prowadzi działalność w 19 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponad 21 tys. pracowników i partnerów wyłącznych obsługuje 10 mln klientów. UNIQA jest drugą co do wielkości grupą ubezpieczeniową w Austrii, posiadającą ok. 22-proc. udziału w rynku. Jest obecna w 15 krajach w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: Albanii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech, w Kosowie, Macedonii, Czarnogórze, Polsce, Rumunii, Rosji, Serbii, Słowacji oraz na Ukrainie. Do Grupy UNIQA należą również spółki ubezpieczeniowe we Włoszech, Szwajcarii i Liechtensteinie.

Łódzkie Centrum Wydarzeń

Łódzkie Centrum Wydarzeń jest samorządową instytucją kultury, która odpowiada za organizację i wsparcie festiwali, koncertów, widowisk oraz wydarzeń kulturalno–artystycznych. Współpracuje z fundacjami i stowarzyszeniami o charakterze kulturalnym oraz wspiera lokalne inicjatywy. Współtworzy największe przedsięwzięcia organizowane między innymi w hali widowiskowo-sportowej Atlas Arena, stadionie miejskim przy al. Unii Lubelskiej 2 oraz przestrzeniach publicznych. ŁCW inspiruje i animuje wydarzenia na ulicy Piotrkowskiej oraz pomaga innym podmiotom, które dbają o rozwój reprezentacyjnej ulicy miasta. Łódzkie Centrum Wydarzeń bezpośrednio współpracuje z Biurem Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą UMŁ i wspomaga promocję marki „Łódź” w Polsce i zagranicą.


Załączniki do pobrania

Kontakt dla mediów